Viewpoints & Suzuki training
Viewpoints: De grondlegger van deze filosofie en werkwijze is choreograaf Mary Overlie en is door Anne Bogart en Tina Landau vertaald naar het werken binnen theater. Trainen en werken vanuit de Viewpoints laat een groep spontaan en intuïtief functioneren. Het biedt de mogelijkheid om vanuit deze werkwijze krachtig en theatraal werk te genereren. Het ontwikkelt flexibiliteit, articulatie, kracht in de beweging en maakt het samenspel wezenlijk mogelijk.
De training start met het werken vanuit de intuïtieve impuls. In verschillende opdrachten, train je om bewuste, actieve keuzes te maken vanuit een compositorisch denken. Het traint je flexibiliteit, je vermogen om open te staan voor impulsen van buiten af en keuzes te maken in de mogelijke reacties hierop. Het traint je bewustzijn om vorm te geven aan wat er aanwezig is en een gevoel van spontaniteit en durf in de repetities te brengen. Je traint je vermogen om alles om je heen te registreren en niets uit te sluiten omdat je denkt dat het goed of slecht, nuttig of onbruikbaar is.
“.. het traint de sensitiviteit vanuit jezelf met elkaar in de ruimte. Grote winst voor mij is: in de restrictie ligt de vrijheid. “

Suzuki training methode is ontwikkeld door de internationaal geprezen regisseur, Tadashi Suzuki en de Suzuki Company van Toga. De belangrijkste focus van de Suzuki Acteur Trainingsmethode is het herstellen van de volledigheid van het menselijk lichaam in de theatrale context en het ontdekken van de aangeboren expressieve vaardigheden van de acteur. Een rigoureuze fysieke discipline ontleend aan uiteenlopende invloeden zoals ballet, traditioneel Japans en Grieks theater en vechtsporten. De training is bedoeld om de emotionele en fysieke kracht en inzet van de acteur voor elk moment op het podium te vergroten. Aandacht is op het onderlichaam en een vocabulaire van voetenwerk, die de adem controle en concentratie van de acteur aanscherpt.

Schroom niet om contact op te nemen als je vragen hebt waarop de bovenstaande tekst geen antwoord bood. De training kan op vele wijze ingezet worden. De basis ligt in het samenspel en richting geven in het volgen van je intuïtie; als speler, maker, docent, trainer, muzikant. Maar ook als team, theatergroep, ensemble.