Over Judith

Judith Bruynzeels

Breda – 1975. klik hier voor mijn CV

Judith is Rock ‘n Roll mixt Jazz met  poëzie –  Ze zoekt de grilligheid van het moment- Ze durft  het toeval binnen te laten in het repetitieproces – Ze heeft een onuitputtelijk uithoudingsvermogen en is onomstootbaar kwetsbaar

Buitenstaanders was de eerste zelfgemaakte productie. 1993 of 94. Samen met vrienden  konden we een week lang in Picos verblijven. In de oude Bank van Leening in de Schilderstraat  ’s-Hertogensbosch. Theatergroep Swagat , met de pers erbij en brutaal midden in de programmering van Theaterfestival Boulevard. Waar we overigens geen idee van hadden, dat dat wellicht brutaal kon zijn. Een tedere productie met veel aandacht en liefde voor spel en de verbeelding.

Na de Academie ging ik bij Tuig spelen. Nog voor het daadwerkelijke afstuderen zat ik op Oerol, met de meest dierbare herinnering ooit; ik liep samen met de paarden van Marc onder de maanverlichte hemel over een dijk naar een landje waar de paarden sliepen. Ik liep in een wonderschoon schilderij. Daar was de tijd van brutale poëzie in beeld , spel, en geluid; Kippedrift.

Die beeldtaal, het fysiek theatermaken, dat beviel wel. Ik waande me rijk zo vaak omringd met bouwers, muzikanten, acteurs, die verbeelding lieten ontvouwen. Ik ging maken, spelen, zowel zelf vanuit JUDKA als bij The Lunatics. Theaterfestivals in Nederland en Europa. Spelen, bouwen, toeren met modder aan je poten en dikke kabels verslepen in de stromende regen. Heerlijk!

Ik verzamelde woorden op briefjes, aan binnenkant van viltjes, sprak in op bandjes; teksten , gedichten, fragmenten.

Ik zocht de podia, deed mee aan dichterswedstrijden en vond de liefde in het performen.

Mijn werk als regisseuse laat zich omschrijven als muzikale poëzie binnen een fysieke montagetechniek. Ik heb een kenmerkende stijl in gebruik van licht en geluid.
Als theatermaker zoek ik naar de buitenstaander die zich aan de rand van de maatschappij bevindt. Verhalen die zich achter het nieuws afspelen krijgen een plek binnen een theatrale vorm. Op poëtische wijze wordt een stem gegeven aan die mensen waar zelden serieus aandacht voor is.

Naast mijn werk als dichter/ theatermaker ben ik hoofddocent spel en improvisatie aan de opleiding tot theatermaker in Arnhem. Ik verzorg trainingen in Viewpoints. Dit geef ik projectmatig o.a op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en dit jaar bij Likeminds Factory. Ik ben aan het onderzoeken hoe ik de kracht van deze, oorspronkelijke acteurstraining, in kan gaan zetten voor andere doelgroepen op maatschappelijk vlak.

Dit alles onder het motto:

Tijd is hier niet gewoon iets dat tikt